onsdag den 13. oktober 2010

Det er tid til at stoppe ...


... Deres krysantemum.
Tilbage i marts I talte om krysantemum stiklingerne jeg havde taget, og hvordan jeg ønskede at se, om der som alle de bøger fortalte mig, stiklinger plantet ny ville give et bedre show end hvis jeg bare forlod dem på anlægget. Her blev de dengang - tre stiklinger læ mellem de to moderplanter.


Og her er de nu.


Hidtil ingen bestride. I form af vækst de gamle planter er langt overgår de babyer. Men selvfølgelig er der masser af tid endnu, før de blomstrer. Hidtil har nye anlæg må have været at sætte det meste af deres energi i at udvikle rødder. Så vi stadig nødt til at vente og se ...
De har brug for opmærksomhed selv. Som du kan se fra denne ene i en enkelt pot, hvad vækst der har været er alt opad.

Nu, hvis du ønsker store, enlige blomster, det er fint. Men hvis du foretrækker en masse mindre, så er du nødt til at \ "stop \" anlægget - det vil sige, klemmes ud den centrale voksende spidsen, så sideskud vil danne og med tiden blomst.
Hvis du virkelig komme ind i det, stoppe er en kunstform alle sine egne. Skulle det ske en gang eller to gange? Hvornår? Hvor mange sideskud bør tilskyndes til at udvikle sig? Det afhænger af, hvor du bor, hvad du ønsker, blomstrer om, selv hvad kultivar du har. Have et kig på denne site for en idé, men tro mig - hele bøger er blevet skrevet om emnet.
Heldigvis, medmindre du forsøger at producere blooms for udstillinger, kan du blive meget mere Cavalier om det. Jeg stopper min gang, når de får at omkring seks inches i højden, nogle gang i maj, og derefter lade dem komme videre med det. Og den faktiske klemning ud er nemt. Se den nye lille blade vokser i toppen af stilken?


Gået ....


Og kommer november, vil de være sprængfyldt med blomster.